Biri Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Verschoor - WaarBenJij.nu Biri Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Verschoor - WaarBenJij.nu

Biri Pan

Blijf op de hoogte en volg Tom

09 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Weer een verslag? Ja, omdat het kan! Ik heb weer "veel" te vertellen, waaronder ongetwijfeld dingen die niemand interesseren, dus zet u schrap.

Zoals jullie niet ontgaan is, was afgelopen donderdag de oudste en meest bebaarde man van Spanje jarig. Op Pakjesavond hebben we met een groep stagiaires pom gegeten, een dobbelspel gespeeld en wat drankjes gedaan. De zelfgemaakte pom was, tegen de verwachtingen in, erg lekker Bij het dobbelspel "won" ik een wekker die ik een dag later, wederom de vrijdag, echt nodig bleek te hebben aangezien ik mijn eigen wekker weer niet gehoord heb. Na het dobbelspel zijn we, met diegene die daar zin in hadden, met de partybus naar Havana gegaan. Een korte samenvatting van het verdere verloop van de avond: Parbo, Mariënburg en Borgoe.

Vrijdag ben ik hier voor het eerst naar de kapper geweest. Onder het motto: "Als je haar maar goed zit" steeg de spanning in de kapsalon tot een recordhoogte, maar achteraf kan ik gelukkig zeggen dat het best prima zit.

Afgelopen weekend stond de trip naar Bigi Pan (Grote Meer) op het programma. Met ongeveer dezelfde groep als Pakjesavond moest het natuurlijk wel erg gezellig worden, en dat werd het ook. We verbleven midden op het meer op een heel mooi resort waar je uitstekend kon chillen, bovendien waren de kamers prima en heeft de kok heerlijk voor ons gekookt. Wij hadden zelfs de beschikking over een eigen toilet op de kamer, dit toilet was echter niet een apart kamertje maar gewoon alleen een wc-pot die ongeveer 2 meter verwijderd was van mijn hoofdeinde.

Wat opvallend was, is dat iedereen in het meer kan staan omdat het slechts een metertje diep is. Zaterdag hebben we eerst met bootjes een rondje over het meer gemaakt om naar de vele vogels rond het meer te kijken, zo heb ik onder andere arendbuizerds, reigers, ooievaars en meer van die fladderende dingen gezien. 's Avonds trokken we erop uit om kaaimannen te spotten en ik kan jullie vertellen, we kwamen er niet bekaaid vanaf. Vanuit onze boot hebben we meerdere kaaimannen zien liggen en hebben we in de boom een grote giftige slang gezien die ik ook op de foto heb proberen te zetten. De mannen die de kaaimannen kunnen vangen zaten in een ander bootje, eerst werd een kleintje gevangen wat op zich ook leuk was maar toen werd een grote kaaiman gespot. Na enig gedoe werd ook de grote overmeesterd en konden wij op het resort met beide op de foto, waarna ze weer in het meer werden gedropt. Het klinkt zo veel minder vet dan dat het was maar ja, je had er gewoon bij moeten zijn.

Zondagochtend eerst even de visnetten leeg gehaald en weer een rondje over het meer gemaakt. Bij terugkomst maakten we ons klaar om naar zee te gaan. Klaar maken om naar zee te gaan? Ja. Het begin van de zee is namelijk een groot modderbad waarin je heerlijk kan klieren dus er moest kleding mee die vies kon worden. Na wat aanmodderen, sloeg uiteindelijk niemand een modderfiguur bij het moddergooien. Iedereen zat van top tot teen onder. Na ons afgespoeld te hebben, raapten we onze spullen bij elkaar om na een korte stop in Nickerie (en enkele plaspauzes) huiswaarts te keren.

Voor ik het wist was het weer maandagmorgen. Dit reisverslag is mede mogelijk gemaakt door verveling op de werkvloer, ik ben in afwachting van nieuwe opdrachten van de directeur omdat we vooralsnog alles hebben afgerond.

Naast stage heb ik weer een volle agenda voor deze week. Dinsdag voetballen, woensdag Ajax kijken, vrijdag een afscheidsfeest en een beach festival in het weekend. De Leven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 14939

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 12 Maart 2014

Paramaribo

Landen bezocht: