Eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Verschoor - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Verschoor - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Tom

11 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Disclaimer: In een moordend tempo, dat niet te vergelijken is met het werktempo hier, heb ik eerste indrukken opgedaan dus ik zal ongetwijfeld wat vergeten te vermelden. Daarnaast zal ik vast van de hak op de tak springen, val mij hier niet op aan.

Om maar meteen met het belangrijkste nieuws te beginnen; ik heb het ontzettend naar mijn zin! Ik kan het goed vinden met mijn huisgenoten, ze zullen dit lezen dus ik moet dit wel zeggen, en ik heb dan ook eigenlijk vorige week zondag al besloten hier te blijven wonen.

Vorige week zondag kreeg ik een citytour door Paramaribo. Maikel kwam een kwartiertje te laat, maar daar was ik door mijn huisgenoten al op voorbereid. Omdat het heel rustig was op straat kon Maikel me in korte tijd veel laten zien, hierdoor heb ik van de route weinig mee kunnen krijgen maar ik ga de weg wel leren kennen hier. Maandag werd ik direct om half 8 bij CHM, het bedrijf waar ik stage loop, verwacht. De deur ging om kwart voor 8 open en na het voorstellen, ontbijten en koffie drinken kon ik omstreeks half 10 aan het werk. Welkom in Suriname!
Over mijn eerste week stage kan ik kort zijn; het is nog niet veel. De computervoorraad moet gelijk zijn aan de daadwerkelijke voorraad en dus ben ik vooralsnog bezig met inventariseren. Ik kan nu al bijna geen koelkast, wasmachine, vriezer, airco of gasfornuis meer zien. Wat me opvalt is dat er van de 8 uur dat de werknemers aanwezig zijn, maximaal zo'n 5 uur wordt gewerkt. Nu kan ik me daar heel erg over gaan opwinden, maar het ligt mij eigenlijk wel. Tegenover het kantoor zit een kraampje met lekkere Surinaamse broodjes dus ik kom mijn tijd wel door.

Omdat ik nog geen fiets heb, ben ik afgelopen week met de bus naar mijn stage gegaan. Deze attractie kost 1,25 SRD, dit is ongeveer gelijk aan 30 eurocent. De busjes rijden pas bij het beginpunt weg als de bus vol zit (26-30 personen) dus je weet nooit wanneer er een komt. In het gangpad zitten opklapbare stoeltjes, als er iemand vanuit achterin uit wil stappen moeten de mensen die op de opklapbare stoeltjes zitten opstaan en hun stoeltje inklappen zodat de "uitstapper" er langs kan. Foto's zullen nog volgen, het is in ieder geval een hele ervaring zo'n busrit. Afgelopen woensdag (6 november, 34 graden) werd All I Want For Christmas in de bus gedraaid, heel bijzonder.

Dinsdagavond ben ik bij salsadansen geweest, ik hoor jullie denken: "NEE?! De vriendin van Zanger Rinus is nog soepeler dan Tom". En dat denken jullie juist, we gingen bij 2 huisgenotes kijken hoe ze hun diploma haalden.

Woensdagavond heb ik gezellig met wat andere Nederlandse gasten zitten pokeren (en gewonnen). Met dank aan het vele geluk dat ik had, maakte ik een mooie winst van 240 SRD. Dit geluk was ongetwijfeld te danken aan de scherven die ik 's middags had gemaakt toen ik een fles bier op de grond kapot liet vallen, ook in Suriname ben ik onhandig.

Vrijdagochtend heb ik zo'n 2,5 uur bij de Vreemdelingenpolitie gezeten voor een stempeltje in mijn paspoort. Volgende week moet ik nog een keer, ik ben benieuwd of het sneller kan.

Vrijdagavond ter ere van 2 jarige huisgenotes door een Hummerlimousine naar Touche (vaste vrijdagavondprik) gebracht. Ondanks dat ik het niet laat heb gemaakt, omdat er zaterdag opnieuw een feestje op het programma stond en ik geen slechte eerste indruk achter wilde laten, heb ik aan de foto's kunnen zien dat het erg leuk was. Zaterdagavond was er een feestje bij ons thuis naar aanleiding van de twee verjaardagen en het aanstaande vertrek van een andere huisgenote. Uiteraard ook erg leuk geweest.

Ik ben benieuwd wat ik de komende week voor nieuwe dingen ontdek.

  • 11 November 2013 - 06:59

    Rianne:

    Hey Tom,

    Fijn dat je het naat je zin hebt. Leuk om je verhaal te lezen.
    Geniet ervan x

    Rianne, Hans, Maaike en Eva x

  • 11 November 2013 - 08:07

    Annemieke:

    Hoi Tom,

    Wat een leuke verhalen. Leuk om zo op de hoogte te blijven over het wel en wee in Paramaribo. Veel plezier en geniet ervan.

    Grt, JanWillem, Bas, Job en Annemieke


  • 11 November 2013 - 08:33

    Opa En Oma Van Der Weiden:

    Hallo Tom,

    De eerste berichten zien er goed uit. Leuk dat een aantal ervaringen van jou overeenkomen met een van de bijna 50 keer dat ik daar al was.
    Ik weet zeker dat het scala aan ervairngen nog groter zal worden.

    Veel succes bij je ontwikkeling in je bedrijf toegewenst. Ga je nog naar die andere kamer of blijf je hier.?

    Groeten Opa en Oma van der Weiden.

  • 11 November 2013 - 08:58

    Nicoline:

    Fijn,dat je het zo naar je zin hebt,de mentaliteit is iets anders dan bij ons,maar wel relax.

  • 11 November 2013 - 10:54

    Wim:

    Mooi dat het goed gaat !
    de koelkast en diepvriezer kende je al , maar die overige apparatuur
    Moet toch een schok voor je geweest zijn ha ha ha

    Succes
    Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 14942

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 12 Maart 2014

Paramaribo

Landen bezocht: