Soko soko - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Verschoor - WaarBenJij.nu Soko soko - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Verschoor - WaarBenJij.nu

Soko soko

Blijf op de hoogte en volg Tom

18 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Sommige mensen schijnen nog meer naar mijn verhalen uit te kijken dan naar het einde van Justin Biebers carrière. Daarom heb ik onder grote druk besloten vandaag weer een reisverslag te schrijven.

Het hoogtepunt van de week vond direct vorige week dinsdag plaats. De oplettende lezer weet dat er een voetbalwedstrijd op het programma stond, daar heeft dit echter niets mee te maken. Na het voetballen besloten we met een klein groepje naar de karaokebar te gaan. Waar alleen Surinamers die echt konden zingen een showtje gaven, stortten enkelen van ons zich als ware Wilfred Genees (“Een dag zonder karaoke is een dag niet geleefd.”) op de microfoon. Na een volledig mislukte versie van Aicha (http://youtu.be/f0nFTdKlKLw), een ode aan Ajax en Bob Marley in de vorm van Three Little Birds (http://youtu.be/Z5872rNloOU) en een prima versie van Lose Yourself (http://youtu.be/bmXumtgwtak), was het dan echt tijd om in mijn eentje te gaan shinen (no Toppers). De bedoeling was dat ik wel wat hulp kreeg tijdens het rappen van 99 Problems (http://youtu.be/OEHSRgwvbcI), maar dat bleek tegen te vallen. Vier minuutjes kunnen lang duren als je weet dat zelfs rapper Sjors je nog wat bij kan leren. Tijdens het rappen kwam er een moeilijke vraag in me op: wat doe je als blanke in een Surinaamse karaokebar met het woord “niggers” dat Jay-Z wel gebruikt? Uiteindelijk weet ik niet eens meer wat ik precies gedaan heb, maar mijn rap leverde me wel complimenten op van de grote Quintis Ristie. Soko soko!

Toen ik vrijdag, zoals iedere week, lekker lag uit te rusten van de zware donderdag werd er op mijn deur geklopt: eten! Dus ik naar boven, en wat blijkt, zijn ze me gewoon vergeten! Gelukkig had ik weinig trek waardoor er net genoeg eten voor me was. Nu denken jullie natuurlijk dat mijn huisgenoten verschrikkelijke mensen zijn, maar niets is minder waar. Vrijdagochtend hebben ze mij namelijk met alle mogelijke moeite op tijd uit bed weten te krijgen omdat mijn collega al voor de deur stond, zoals ik al zei was de donderdag weer zwaar. Toch heb ik me de laatste dagen als een voorbeeldige huisgenoot proberen te gedragen zodat ik niet meer vergeten word. Ik heb risotto gekookt, heb weer bij het afdansen gekeken en ik heb enkele huisgenoten verblijd met mijn zang. Van Kinderen voor Kinderen tot R. Kelly en van K3 tot Jay-Z, teksttechnisch gezien was er niks mis mee.

Afgelopen weekend een festival op het strand gehad, dat ondanks het weer een groot succes was. Al kan ik over het slapen in een hangmat maar een ding zeggen: *Chief Keef voice* that's that shit I don't like.

Het reizen met de bus blijft een heel avontuur, zo kwam er dinsdag nog een vrouw half bij me op schoot zitten. Een bil op mijn linkerbeen en een bil op het rechterbeen van mijn buurman, heel uh...apart. Verder zag ik vorige week een vent met een muts op, niet als fashion statement maar echt tot over zijn oren tegen de kou, ik denk dat het een graad of 28 was.

Het is al bijna kerst. Ik heb wel kerstbomen, kerstversiering en kerstmannen gezien maar het voelt hier gewoon niet als december. Dat het bijna kerst is, betekent ook dat het bijna Owru Yari is en dat schijnt hier echt geweldig te zijn. Ik schijn nu alvast wat rust te moeten pakken, dus ik ga weer verder met op de bank liggen (die overigens voor geen meter ligt).

  • 18 December 2013 - 22:20

    Arie Verschoor :

    En als je een gewoon een hang bank gebruikt?
    Ik wist niet dat bieber een carrière heeft, alleen maar volgkinderen.
    Wederom mooi verhaal, dat belooft wat als je weer thuis in NL bent.

  • 18 December 2013 - 22:32

    Nicoline:

    Tom,wat genieten wij van jou verhalen,gelukkig heb je het goed naar je zin,om jaloers op te worden,Wim en ik wensen jou toch fijne kerstdagen ondanks de hitte.Ook voor het nieuwe jaar veel geluk

  • 18 December 2013 - 22:33

    Nicoline:

    Ik bedoel natuurlijk jouw verhalen,sorry

  • 19 December 2013 - 08:25

    Opa En Oma Van Der Weiden:

    Leuk verhaal weer Tom, komt toch onverwacht die grote, verborgen schrijver in je naar boven.
    We vinden het wel erg voor je dat je steeds aan die drank festijn mee moet doen om het idee van de smaak niet te verliezen.
    Maar we begrepen dat je je er door heen slaat. Ler je ook nog wat of ben jij bezig met hun te onderrichten?

    Ik ben jaloers op je verblijf daar, ik mis het nu al na mijn eerste 50 bezoekjes, en alweer 1,5 jaar thuis.

    Wij wensen jou ook gezellige kerstdagen met je vrienden en een goed uiteinde en goed begin.

    Opa en Oma van der Weiden



  • 21 December 2013 - 20:27

    Oma Marjo:

    Lieve Tom,

  • 22 December 2013 - 19:49

    Oma Marjo:

    Lieve Tom, wat heb ik weer genoten van je verslag. Ik kijk er inderdaad elke keer weer naar uit. geniet ervan en fijne dagen voor jou en je huisgenoten, liefs oma.

  • 22 December 2013 - 19:55

    Bas (neefje):

    Heeeii neef van me ho ist het in Suriname is daar ook oud en nieuw met vuurwerk k heb nu al de kriebels maar het duurt zo lang ik heb zaterdag met de D2 mee gedaan en 1-3 gewonnen 1keer gescoord nu wintersport maar ik moet wel in beweging blijven dus om de dag de romp doen nou ik ga weer doeggg bas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 14887

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 12 Maart 2014

Paramaribo

Landen bezocht: