't Is Hier Fantasties! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Verschoor - WaarBenJij.nu 't Is Hier Fantasties! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Verschoor - WaarBenJij.nu

't Is Hier Fantasties!

Blijf op de hoogte en volg Tom

09 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

“Cause all we wanna do is party and bullshit.” Biggie Smalls bleek precies een omschrijving te geven van de laatste dagen van het oude en de eerste dagen van het nieuwe jaar in Paramaribo. Want een groot feest, dat was het zeker.

Het begon vorige week maandag dus al met een groot feest op het terrein van een sportvereniging. Voor het eerst in tijden weer een dj gezien die heel ‘Niggas in Paris’ draaide, ik was blij. Ik betwijfel echter dat de mensen die bij mij in de buurt stonden er ook van genoten dat ik veel te enthousiast meerapte. Dinsdag al redelijk vroeg richting de stad gegaan, want het feest zou zich met name overdag afspelen. Heel Suriname, en Surinaams Nederland (o.a. Francisco Elson), bleek in Paramaribo te zijn en de ene Surinamer was nog vrolijker dan de ander. Denk aan Koninginnedag zonder oranje, zonder rommelmarkt, zonder straatmuzikanten, maar met warm weer (helaas ook wat regen), met pagara-estafettes en met leukere muziek. Het principe van een pagara-estafette is eigenlijk dat er constant honderdduizendklappers worden afgestoken, niet heel goed voor de oren en luchtwegen maar leuk is het wel. ’s Avonds gebarbecued en een soort after-/pre -party gehouden voor we weer naar de stad vertrokken. Het moment dat 2013 2014 werd hebben we, zoals vrijwel iedere stagiair, gevierd bij Zus & Zo. Qua sfeer en muziek was dit misschien wel, hoe gek het ook klinkt, het blankste feestje waar ik ooit geweest ben. De dj draaide om 10 voor 12 Frans Bauer en Marco Borsato, normaal gesproken voor mij een teken het etablissement zo snel mogelijk te verlaten maar waar ga je dan het nieuwe jaar in? Toch maar besloten nog een drankje te nemen en te proosten op een beter 2014.

1 januari richting White Beach gegaan om een heuse nieuwjaarsduik te nemen. Het was echter eb toen we aankwamen en er stond heel weinig water in het zwemgedeelte, het werd in het begin meer een nieuwjaarspootjebaadaangelegenheid. ’s Avonds zoals het hoort erwtensoep gegeten om vervolgens naar ’t Vat te gaan waar wat dj’s buiten stonden te draaien. Naast de dj’s was er ook een optreden van de enige echte Kenny B (wie? Kenny B! http://youtu.be/WcdVyUtDlOA). The Partysquad ’s nachts maar even overgeslagen want ik moest donderdag gewoon weer aan het werk.

Na de Havana Lounge uitgestuurd te zijn omdat ze gingen sluiten, wat ik overigens echt een flutreden vind, moest er vrijdag opnieuw gewerkt worden. Het werd naar mijn mening een van de langste vrijdagen in de geschiedenis van vrijdagen. Vrijdagavond voor het eerst naar het casino geweest, voor 20 SRD zou je hier de hele avond kunnen drinken, tosti’s eten en wellicht nog met je 20 SRD (of meer) naar huis gaan ook. Dat laatste was mij vrijdag niet gegund. Zaterdag eerst de stad in geweest en naar het winkelcentrum, mijn aanwinst: een footlong Italian B.M.T. bij Subway. ’s Avonds eerst uiteten en gepokerd om daarna naar een club te gaan waar Dyna draaide. Tatta’s be like veel te vroeg op het feest komen, waardoor we eerst nog een flink uur op sofa’s en zitzakken hebben kunnen chillen voor het feest echt losbarstte. Na wat drinken, ‘dansen’ en het eten van een frikadel, ja dat kan gewoon, werd het terrein weer als een van de laatsten verlaten.

Al dat feesten, dat kan toch niet goed voor je zijn? Nee, daarom heb ik ook ziek op bed gelegen. Maar was dat het waard? Sowieso.

• 09 Januari 2014 - 14:58

Arie Verschoor :

Hoi Tom,

Ik was al bang dat je moe van je stage zou worden.
    Enjoy
    Wederom mooi artikel